marți, 9 septembrie 2008

Mocaniti-va!

Mocanita Photo on CFF Viseu

De ce mocanita?

Mocanita este denumirea populara data trenului forestier pe linie ingusta ce s-a nascut in Romania acum mai bine de 100 de ani. Spre deosebire de trenurile "normale", care sunt pe ecartament de 1435 mm, mocanita este pe 760 mm, dar unele linii au avut alte dimensiuni mai mici sau mai mari: 600 mm, 760 mm, 1000 mm etc.

Mocanita este deci trenul care functiona prin padurile Romaniei si care aducea la vale bustenii necesari fabricilor de hartie sau de mobila. Printre munti inalti si paduri adanci trenul umarea vaile si cursurile de apa incantand multi turisti ce se aventurau "la munte". Trenul nu era numai un mijloc de productie ci si o curiozitate iesita din tipicul industrial. In general trenurile sunt masini mari si puternice, care merg cu precizie si cu viteza, in timp ce mocanita pufaia din greu la deal si se strecura prin decorurile salbatice. 

In padurile adanci copacii sunt transportati de pe versanti cu caii pentru a fi coborati intr-o poiana unde cu greu s-a strecurat mica locomotiva sa-i ia. Vaile prin care trenul se strecura au devenit rand pe rand trasee turistice, dar in ultimii ani locul mocanitei si al sinelor a fost luat de drumuri forestiere si diverse utilaje. 

Din toate locurile unde era o incantare sa mergi pentru o zi sau chiar cu cortul (Covasna cu Valea Zanelor, Turda-Abrud prin Cheile Turzii, liniile de la Busteni, Borsec etc.) a mai ramas Valea Vaserului cu mocanita de la Viseu. Greu incercata, de inundatiile din aceasta vara, linia a supravietuit si se pare ca in 2009 vom putea sa vedem din nou mocanita serpuind printre stanci spre Faina.

"Mocaniti-va" este asadar o invitatie la aventura in Carpati! O invitatie sa descoperiti sau sa va reamintiti frumusetile naturii salbatice, mirosul de brad, gustul fructelor de padure si antrenamentul pentru ca scanteile sa nu va atinga hainele!

===============

foto © Daniel Secarescu