sâmbătă, 31 ianuarie 2009

Programul si tarifele mocanitei de pe Valea Vaserului pentru sezonul 2009


Cu cateva zile in urma a aparut programul de circulatie si noile tarife (pentru ca biletul s-a scumpit din cauza cresterii Euro...) al mocanitei de la Viseu. L-am preluat de pe (Mocanita News) si il reproduc mai jos. Este de observat ca pentru prima data exista trenuri pe rute diferite asa ca acum cei care vor sa se intoarca mai devreme de pe vale pot sa opteze pentru trenul de Novat.

In lunile mai/iunie si septembrie/octombrie:
Trenul circula: joi, vineri si sambata la Faina (plecare 08.30, sosire aproximativ 17.00). Costul unui bilet este de 40 ron (copii, elevii si studentii beneficiaza de reduceri).

In lunile iulie si august:
Trenul circula: luni, miercuri si vineri la Novat (plecare 08.30, sosire aproximativ 12.00). Costul unui bilet este de 25 ron (copii, elevii si studentii beneficiaza de reduceri).
Trenul circula marti, joi si sambata la Faina cu plecare la 08.30, sosire aproximativ 17.00. Costul este de 40 ron si, la fel, copii, elevii si studentii beneficiaza de reduceri.

Se pot face rezervari in avans pentru un bilet cu loc (noutate 2009!) pentru un cost suplimentar de 10 ron. Biletul se cumpara cu o zi inaintea plecarii trenului.
Grupurile sunt rugate sa isi anunte excursia, in scris, cu cateva zile inainte pentru a se evita situatiile neplacute in care nu toti cei ce vor sa calatoreasca vor prinde un loc in tren.

Casa de bilete se afla in gara CFF Viseu de Sus si este deschisa de luni pana sambata de la ora 07.00 pana la plecarea ultimului turist sosit de pe vale. Aici puteti sa gasiti o harta cu gara si linia de la Viseu.

Mocanita foto tur 2009


Nu stiu ce faceti voi de 1 martie, dar eu am sa ma mocanesc la Viseu. Prima veste buna a anului 2009 (mocanita photo tour) avea sa aduca 6 zile de foto tur la Viseu unde urmeaza sa fie sub presiune 764-211 (Mariuta), 764-421 (Elvetia), 764-408 R (Cozia 1) si 763-193 (Krauss). Daca batranele locomotive cu abur vor putea fi reparate la timp pentru eveniment atunci va fi cu siguranta spectacolul lui 2009. Ultimul foto tour organizat la Viseu a fost in februarie 2008 (vezi imagini) si nimeni nu se astepta sa fie si ultimul. Pe langa locomotivele cu abur vor mai circula pe linie automotorul diesel ca si drezina camion a RGHolz sau vehicule private.
Sunt curios in ce stare mai este linia de la Delta pana la Poiana Novat si daca totul este operational sunt sigur ca se va intra un pic si pe aceasta ramura. Organizatorii au mai pregatit ceva surprize, dar deocamdata le tin secret.

Singura intrebare care mai ramane este daca va mai fi ceva zapada. Asta ar fi chiar prea frumos!

Mocanita si apelativele sale

Zilele trecute m-am impiedicat de un titlu dintr-un ziar local din Maramures. "Mocanita mortii" avea sa ma infioare nu numai prin continutul articolului regional ci prin asocierea acestui concept al mocanitei cu un accident de munca violent. In "Glasul Maramuresului" (http://www.stirilocale.ro/maramures/Mocanita_mortii_IDN754844.html) s-a publicat stirea conform careia unul din franarii trenului ce cobora cu lemne din padure a suferit un accident mortal iar pentru acest fapt ce a socat comunitatea locala mocanita devine personajul negativ, aceasta bestie care ucide oameni nevinovati. Decesul domnului Vasile H. este un eveniment regretabil ce aduce durere fara margini in familia acestuia si in comunitatea de pe Valea Vaserului din care acest om facea parte. Adresez sincere coondoleante familiei indoliate si astept finalizarea anchetei pentru elucidarea accidentului de munca, insa nu inteleg ce legatura are "mocanita" cu acest accident.
M-a infiorat asocierea pentru ca trenul in care dl. Vasile era franar era remorcat de o locomotiva diesel si nu mi se pare ca ar avea legatura cu trenul cu abur denumit popular mocanita. Este ca si cum acest tren arhaic, mocanita, a facut o victima si este bine sa va feriti. Ei bine nu mocanita, ca personaj, a facut aceasta victima ci o cauza ce va rezulta in urma anchetei. Veti spune ca autorul articolului a gasit cel mai bun titlu pentru a-l vinde si pentru a atrage atentia publicului insa mi se pare prea dura asocierea celor doi termeni. In lumea feroviara mocanita este un concept protejat datorita situatiei pe cale de disparitie. Mocanita este, in fond, o masinarie facuta, intretinuta si condusa de oameni, cum poate sa fie ea a mortii? Exagerez?

miercuri, 7 ianuarie 2009

Mocanita urbanus

Cand traiesti intr-o aglomeratie urbana si vrei sa vezi animale salbatice mergi la gradina zoologica sau la circ. Aici poti sa faci cunostinta cu diferite specii pe care nu ai ocazia sa le vezi in locurile frecventate cotidian.

Ca o specie pe cale de disparitie, la sfarsitul lunii noiembrie, si-a facut aparitia in centrul orasului Suceava o locomotiva cu abur de linie ingusta pe care multi s-au grabit sa o numeasca 'mocanita din Suceava'. Dar este oare o mocanita adusa la oras?

Micul trenulet din centrul orasului a fost inaugurat cu mare fast in 28 noiembrie pe un traseu de 600 de metri. Oraganizatorii au luat toate masurile de siguranta atat pentru constructia infrastructurii, dar si pentru zilele urmatoare cand bizarul musafir avea sa stranga pe cei curiosi de zgomotele si fumul specific locomotivelor cu abur. Trenul este format din locomotiva cu abur de linie ingusta 762-209 si trei vagoane pe cate 2 osii. Tot ansamblul a fost pus in opera de catre CFI Criscior, proprietarul materialului rulant si al infrastructurii si avea sa-i bucure pe suceveni pana astazi, 7 ianuarie.


Locomotiva este fabricata la Krauss (Munchen), in 1917, si a circulat initial in Austria. Georg Hocevar (www.cfi.ro) a adus-o in Romania unde a modificat-o dupa chipul si asemanarea mocanitelor: vopsirea sasiului in rosu, placi, cuple etc. Tenderul locomotivei este si el si adaptat pentru necesitatile CFFurilor Moldovita sau Covasna si din cand in cand trenul acesta a facut deliciul cunoscatorilor si al turistilor ocazionali pe linia de la Turda la Abrud.

Nu stiu asadar daca acest tren poate fi denumit 'mocanita din Suceava', dar cu sigurata prezenta lui pe bulevardul Stefan cel Mare a fost un eveniment unic prin originalitatea sa. Poate ca a fost un efort pentru promovarea acestui tip de turism pe cale de disparitie. Poate o invitatie la Moldovita si Covasna in 2009 si o sensibilizare a autoritatilor pentru redeschiderea acestor linii. Oricum a fost o ocazie rara de a vedea o locomotiva cu abur pe strada si o mare bucurie pentru copii.

V-ati 'mocanit' la Suceava?

===============

foto © Daniel Secarescu - Krauss 762-209 in vizita in gara CFF Viseu de Sus, februarie 2008