joi, 29 iulie 2010
Weekend cu mocanita la Comandau
Sunt sigur ca pana acum toti pasionatii feroviari si-au facut bagajele si si-au pregatit cardurile si filmele pentru un tur cu mocanita 764-243.
Ei bine weekendul acesta, de fapt chiar de vineri pana duminica 1 august, la Comandau, aceasta bijuterie forestiera construita in 1911 la Budapesta va face deliciul tuturor celor prezenti sa sarbatoreasca zilele Comandaului.
Pana in 1993 locomotiva a circulat pe linia de la Berzasca, iar dupa inchiderea liniei in acel an a fost vanduta in strainatate. Anul trecut a fost repatriata spre bucuria entuziastilor "CFF-isti", reparata cu mare grija de catre CFI Criscior si din aceasta primavara circula fie la Moldovita, fie la Covasna-Comandau, dar si pe CFI la Criscior. Locomotiva arata impecabil si functioneaza ca in prima zi de exploatare forestiera. Nu cunosc starea exacta in care se afla cand a fost readusa in Romania in 2009, dar atelierele CFI Criscior si-au demonstrat si in acest caz calitatea lucrarilor. Acest post nu este publicitar, dar in conditiile in care "Remarul 16 Februarie" nu mai repara locomotive cu abur aceste ateliere raman singura varianta pentru reparatii material rulant forestier la noi in tara.
Mocanita 764-243 este singura locomotiva de tip Budapesta care functioneaza in Romania. O alta este 764-313 din depoul CFF Viseu de Sus, dar care va fi greu de reparat si prin urmare este putin probabil sa o vedem functionand in viitorul apropiat.
De vineri pana duminica trenul va merge de la Comandau pe ramificatia spre Holom, pe traseul pe care si anul trecut mocanita a delectat sutele de participanti la sarbatoare. Cat despre locomotiva, cred ca eforturile de repatriere si reparatie au meritat! Locomotiva este o bijuterie!
===============================
Foto (c) Serban Lacriteanu
miercuri, 28 iulie 2010
Modificari in traseul mocanitei de la Viseu
Traseul mocanitei de la Viseu este ajustat in functie de capriciile vremii pentru a asigura calatorilor siguranta si confortul vacantei lor.
Din cauza ploilor abundente din ultima saptamana linia ingusta de pe Valea Vaserului este afectata in cateva puncte de pe traseu, fapt ce pune in imposibilitate circulatia trenurilor mai sus de Novat. Pentru siguranta calatorilor, a personalului si a materialului rulant trenurile de calatori si marfa pe CFF Viseu de Sus circula numai pana la Novat pentru o perioada scurta de timp.
Oragnizatorii si personalul trenurilor de pe CFF Viseu de Sus acorda o atentie deosebita sigurantei calatorilor in timpul excursiilor cu mocanita. Valea Vaserului este una din cele mai salbatice vai din Muntii Maramuresului. Conditiile meteorologice se pot schimba radical de la o zi la alta ceea ce poate afecta programul de circulatie al mocanitei fara avertizari prealabile. Din aceste considerente traseul mocanitei a fost limitat temporar pana la Novat.
Din cauza ploilor abundente din ultima saptamana linia ingusta de pe Valea Vaserului este afectata in cateva puncte de pe traseu, fapt ce pune in imposibilitate circulatia trenurilor mai sus de Novat. Pentru siguranta calatorilor, a personalului si a materialului rulant trenurile de calatori si marfa pe CFF Viseu de Sus circula numai pana la Novat pentru o perioada scurta de timp.
Oragnizatorii si personalul trenurilor de pe CFF Viseu de Sus acorda o atentie deosebita sigurantei calatorilor in timpul excursiilor cu mocanita. Valea Vaserului este una din cele mai salbatice vai din Muntii Maramuresului. Conditiile meteorologice se pot schimba radical de la o zi la alta ceea ce poate afecta programul de circulatie al mocanitei fara avertizari prealabile. Din aceste considerente traseul mocanitei a fost limitat temporar pana la Novat.
joi, 1 iulie 2010
Mocanita de colectie
Pentru ca anul acesta mocanita "Mariuta" implineste 100 de ani si pentru ca aceasta imagine la Faina este destul de rara m-am gandit sa o prezint astazi.
"Mariuta" a fost fabricata in 1910 la Berlin si din 2005 circula pe CFF Viseu de Sus pentru trenuri turistice si speciale. Aceasta imagine facuta in 2007 surprinde trenul turistic intr-o zi de vara, dar la care se adaugase si un vagon special cu fan. Din cand in cand cu trenul de dimineata sunt duse sus la munte diverse lucruri de care au nevoie tapinarii de acolo. In padurea deasa unde se taie copacii numai caii si oamenii patrund pana la "piciorul" de brad care va fi taiat. De aici lemnul va fi coborat cu calul pentru cateva sute de metri pana la punctul de unde TAF-urile vor remorca la vale mai multi copaci.
Pentru acesti cai care muncesc in cele mai dese paduri din munti este nevoie de fan asa cum tapinarii au nevoie de merinde de la oras din cand in cand. Oamenii care lucreaza aici nu coboara acasa, la oras, in fiecare zi. Ei stau in padure cu animalele si masinile lor cate doua saptamani sau chiar mai mult, batrana mocanita fiind legatura lor zilnica cu cei de acasa.
Cu toate ca fanul uscat se aprinde foarte usor de la scantei mocanita a fost astfel conceputa pentru a proteja trenul. Sigur ca exista cazuri cand hainele calatorilor din vagoanele deschise sunt arse de scanteile incandescente, dar fanul din vagon nu a avut probleme.
===============================
Foto (c) Daniel Secarescu | www.mocanita.ro