Cum incepe si cam cum decurge o zi de lucru, iarna, cu mocanita "Elvetia" (764-421).
Cu toate ca locomotiva sta in depou si este protejata impotriva inghetului, exista totusi pericolul ca apa sa ajunga mai greu pana la tevile fierbatoare. De aceea, preventiv, anumite racorduri se dezgheata in stil clasic, locomotiva se scoate din depou pentru a fi unsa manual si pompa de ulei este si ea dezghetata manual. Dupa aproape o ora "Elvetia" facuse presiune "de un fluier" si peliculele de unsoare erau pregatite.
Anumite operatii se intampla numai iarna si tocmai aceste particularitati le-am cautat pentru ultimul film. Pe langa acestea exista locuri pe vale unde, iarna, lumina creaza contraste speciale si peisajul capata alte valori.
Urmeaza zece minute de abur si zapada:
=================
Film (c) Daniel Secarescu
marți, 22 martie 2011
luni, 21 martie 2011
Tapinarii din nou
Filmul precedent cu tapinarii, incarcand manual un vagon, l-am facut toamna si acum m-am intors iarna. Singura diferenta in film este zapada. Afara insa era un frig patrunzator, zapada se simtea si in bocanci si mainile ingheatau pe trepied chiar si prin manusi.
=================
Film (c) Daniel Secarescu | www.mocanita.ro
=================
Film (c) Daniel Secarescu | www.mocanita.ro
sâmbătă, 19 martie 2011
Vesti bune!
Se pare ca la Berzasca mocanita incearca sa renasca din propria-i cenusa.
Pe site-ul OAR a fost publicata "Fisa de date a achizitiei in vederea achizitionarii contractului de servicii privind elaborarea documentatiilor tehnico-economice pentru obiectivul : Dezvoltarea turismului pentru valorificarea obiectivelor turistice din zona comunei Berzasca", sau, mai clar, "refacere traseu mocanita". Este foarte adevarat ca acest document nu reprezinta o garantie ca linia va fi construita si ca vor circula din nou locomotive cu abur. Este doar o "invitatie la proiect" pentru care Primaria Berzasca este dispusa sa cheltuiasca nu mai putin de 1.685.410 lei (fara TVA).
Sper ca intentiile bune sa nu se termine aici si sa vedem reconstructia liniei finalizata. Ar fi o premiera, cel putin in Romania, ca dupa 1989 o linie sa fie reconstruita iar pentru CFF Berzasca ar fi a doua oara cand linia este repusa in functiune dupa reconstructia facuta in 1967-68 de catre IFET Caransebes. Datorita importantei exploatarii lemnului din acea perioada linia a fost reconstruita dupa inundatiile care o afectasera grav in 1967.
Pentru viitor cred ca s-ar gasi una sau chiar doua locomotive cu abur care sa fie usor de reparat si puns in functiune pe aceasta linie.
Pe site-ul OAR a fost publicata "Fisa de date a achizitiei in vederea achizitionarii contractului de servicii privind elaborarea documentatiilor tehnico-economice pentru obiectivul : Dezvoltarea turismului pentru valorificarea obiectivelor turistice din zona comunei Berzasca", sau, mai clar, "refacere traseu mocanita". Este foarte adevarat ca acest document nu reprezinta o garantie ca linia va fi construita si ca vor circula din nou locomotive cu abur. Este doar o "invitatie la proiect" pentru care Primaria Berzasca este dispusa sa cheltuiasca nu mai putin de 1.685.410 lei (fara TVA).
Sper ca intentiile bune sa nu se termine aici si sa vedem reconstructia liniei finalizata. Ar fi o premiera, cel putin in Romania, ca dupa 1989 o linie sa fie reconstruita iar pentru CFF Berzasca ar fi a doua oara cand linia este repusa in functiune dupa reconstructia facuta in 1967-68 de catre IFET Caransebes. Datorita importantei exploatarii lemnului din acea perioada linia a fost reconstruita dupa inundatiile care o afectasera grav in 1967.
Pentru viitor cred ca s-ar gasi una sau chiar doua locomotive cu abur care sa fie usor de reparat si puns in functiune pe aceasta linie.
luni, 14 martie 2011
Mocanita in alte viziuni
Clasicul in fotografia feroviara s-a intors la Viseu prin imaginile realizate de cativa dintre participanti.
Daca sunteti dintre cei care aveti in biblioteca, sau macar le-ati imprumutat la un moment dat, cartile lui Hans Hufnagel, Roland Beier, Florian Hofmaister sau va amintiti articolele lui Serban Lacriteanu sau Antonio Bianco din Tren Magazin atunci imaginile din galeria de mai jos (click pe imagine pentru galerie) va vor aminti de fotografiile din anii '80 - '90. Viziunea "retro" nici nu este surprinzatoare pentru ca fotografi ca Peter Millar sau Mike Tyack fac parte din generatia fotografilor care ani la rand au imortalizat locomotive cu abur pe aproape toate continentele. Acum ei completeaza colectiile de imagini cu cateva mocanite intr-un peisaj inedit.
================
Foto (c) Peter Millar