CFF Moldovita a fost una dintre cele mai spectaculoase linii forestiere din Romania, atat prin lungime si profil al liniei, cat si prin locomotivele si vagoanele care deserveau linia odinioara.
(mocanita 764.449 la alimentare cu apa in Argel. Foto © Jim Ballantyne)
Linia a fost modernizata prin standardizare la ecartamentul de 760 mm abia in 1909, cu toate ca Fondului Bisericesc Ortodox adoptase ca si standard aceasta dimensiune inainte de 1902. motivul acestei intarzieri a fost faptul ca locomotivele folosite pe aceste linii erau inca proprietatea Messrs Ortlieb si ecartamentul acestora nu putea fi modificat de catre Fondul Bisericesc Ortodox.
In 1909 complexul de linii era format din: Moldovita – Rososea, Putna, Rasca, Dubul si Argel totalizand 51,9 km. Una din curiozitatile liniei a fost tramvaiul tractat de cai de la Turkelet. Linia aceasta a fost construita in 1907 si avea o lungime de 4 km.
In 1948 linia devine parte din sistemul CFF dupa ce avusese mai multi proprietari de la Louis Ortlieb si pana la Intreprinderea Forestiera Moldovita.
Dintre locomotivele care au circulat pe CFF Moldovita:
Baron Pino (Krauss Munchen, 1889),
“Oberforstrat Krutter” (Krauss Munchen, 1896),
763.132 (Krauss, 1906),
763.142 (Maffei, 1908),
763.151 (O&K, 1913),
763.193 (Krauss, 1913 – in prezent la Viseu de Sus),
764.219 (Krauss, 1917),
764.449 (Resita, 1917 – in prezent la Bahnpark Augsburg, Germania),
763.126 (Krauss, 1925),
1223 (Krauss, 1927),
8492 (O&K, ?)
Apud
Hufnagel & Reichel, "Wälder und Dampf Vol. I",
Hufnagel & Beier, "Wälder und Dampf Vol. II",
Bellu, Radu, “Istoria Cailor Ferate Forestiere din Romania”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu