marți, 25 august 2009

Locomotiva in vizita

Vara aceasta cu mocanita pe Vaser au fost mai multi turisti decat se gandea cineva ca vor veni. Pentru prima data de cand se fac trenurile turistice cu locomotive cu abur, mocanita a urcat pe vale, pana la Paltin, in duminica urmatoare sarbatorii de Sf. Maria.
Vara aceasta cu mocanita pe Vaser au fost mai multi turisti decat se gandea cineva ca vor veni. Pentru prima data de cand se fac trenurile turistice cu locomotive cu abur, mocanita a urcat pe vale, pana la Paltin, in duminica urmatoare sarbatorii de Sf. Maria.

('Criscior Nr. 5' sosita in depoul CFF Viseu de Sus, foto © Daniel Secarescu)


Pentru a face fata si pentru a putea transporta toti turistii veniti in gara zilnic au fost necesare trenuri mai lungi de 6-7 vagoane ceea ce a presupus o greutate in plus la cupla batranelor mocanite.
Aceste locomotive nu au fost folosite pentru tonaje asa de mari la deal nici in anii cand lucrau exclusiv pentru transportul lemnelor. Pentru transportul bustenilor locomotivele duc la deal vagoane goale si coboara, mai mult din frana, vagoanele pline.
Astazi locomotivele cu abur muncesc din greu pentru a duce la deal vagoanele incarcate cu turisti si daca ne gandim ca nici linia nu mai este asa de buna putem sa ne imaginam ce uzuri apar la bandaje si biele. Din acest motiv, pe rand, locomotivele trebuie retrase in depou pentru cateva zile pentru mici remedieri cum ar fi cate o teava care curge sau vreo cupla indoita. Cum acest lucru nu prea era posibil in conditiile in care toate locomotivele disponibile sunt 'la deal' era nevoie de inca o locomotiva care sa suplineasca pentru cateva zile activitatea turistica.
Vara aceasta cu mocanita pe Vaser au fost mai multi turisti decat se gandea cineva ca vor veni. Pentru prima data de cand se fac trenurile turistice cu locomotive cu abur, mocanita a urcat pe vale, pana la Paltin, in duminica urmatoare sarbatorii de Sf. Maria.


Astfel, cu noaptea-n cap, a sosit la Viseu locomotiva 'Criscior Nr. 5'.

(dupa o mica acomodare in depou si alimentare cu apa primul drum pe Vale a fost o incantare pentru turisti; foto © Daniel Secarescu)

Pana in septembrie va urca zilnic pe vale (exceptie duminica) timp in care 'Cozia 1' si 'Mariuta' au fost remizate pentru mici reparatii si intretinere. Probabil ca din septembrie va scade numarul turistilor pe linie si atunci 'Elvetia' va remorca zilnic trenul turistic pana la Cozia.
'Criscior Nr. 5' este o locomotiva de CFI de tip Resita dotata si intretinuta ca la carte de catre Georg Hocevar si echipa sa de la Criscior (www.cfi.ro). Sa vezi pe CFF Viseu o locomotiva cu pompa de aer, furtune de frana automata si generator funtional este o imagine cel putin idilica. Apoi dimensiunea bandajelor ca la carte iti sugereaza nu numai putere, dar si siguranta. Si asta numai din punct de vedere vizual pentru ca in momentul in care incepe sa traga la deal sunetul este cu totul si cu totul ceva 'nou' pentru Valea Vaserului.
Daca in primavara locomotiva 762-209 era ceva pitoresc, 'Criscior Nr. 5' este acum o imagine putin industriala pentru Viseu, dar nu mai putin intersanta. Merita o excursie la Viseu in aceasta perioada si numai pentru a vedea aceasta parada de mocanite.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu